Wednesday, November 24, 2010

Hari Pertama

Hari ini 24 November 2010 adalah hari pertama latihan debat diraja dan 1 Malaysia bertempat di Kelab Debat UiTM yang terletak di Kolej Perindu. Seramai lebih kurang 30 hingga 40 orang pendebat daripada seluruh uitm menghadirkan diri untuk mengikuti latihan dan pemilihan bagi kali ini. Beberapa debat telah diadakan sebagai permulaan latihan dan pemilihan. Selain daripada itu, latihan pemikiran kritis juga dilaksanakan bagi menilai kebolehan pendebat dalam memberikan sebab terhadap usul yang dipilih selaku kerajaan dan pembangkang. 

Secara keseluruhannya, prestasi pendebat masih lagi tidak memuaskan dan memerlukan tindakan yang sepatutnya bagi memastikan para pendebat uitm bersedia untuk menempuh pertandingan yang bakal disertai. Kelemahan utama mereka adalah dalam memberikan sebab terhadap usul dan memilih perkataan yang tepat untuk menggambarkan usul dan pembuktian. Dalam pada itu, perkara-perkara asas dalam perdebatan juga masih ada yang ditinggalkan dan perkara ini akan diperbaiki dengan latihan intensif yang seterusnya. Pembacaan yang berkualiti juga perlu diambil berat oleh setiap pendebat untuk memastikan setiap daripada mereka bersedia dan benar-benar bersungguh untuk mewakili uitm.

Harapannya adalah semoga sinar cahaya yang malap ini berubah menjadi terang untuk menyuluh jalan dan liku-;iku yang bakal ditempuh.

1 comment:

  1. gud luck semua pendebat uitm..semoga kejayaan menjadi milik kita..

    ReplyDelete